[ad_1]
دانشنامه علمی توتیا – ترجمه از محمدرضا مرتضایی: در ادامه به معرفی ۱۰۰ خودروی برتر تاریخ می پردازیم. در مورد این لیست از هر منظری اعم از علمی، دقت بررسی و … فکر شده است و نیازی به رجوع به دیگر لیست های موجود در این زمینه نیست. جای خوشبختی است که در گردآوری این لیست یک موسسه معتبر در زمینه خودرو به نام انجمن فرهنگ اتومبیل رانی آمریکا مشارکت کرده است.
این بدان معنا نیست که ماشین های حاضر در این لیست لزوما فروش خوبی در آمریکا داشته اند بلکه هر یک در زمان خود توانسته اند تاثیری افسانه ای بر صنعت خودرو و بگذارند و با نگاهی به برخی از این مدل ها مشخص است که بعضی از آنها اصولا ماشین مسابقه ای هستند. بنابراین این لیست یک لیست ایده آل و کامل از ماشین های محبوب ما در گذر زمان است که زندگی ما را تغییر داده اند.
باز هم تاکید میکنیم که میزان فروش این ماشین ها در زمان خود ملاک این ارزیابی نبوده است و کیفیت ماشین در مقایسه با هم نسلان خود بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در نهایت توقع نداشته باشید که ماشین بتمن یا دون اسنیک با چرخهای جذاب در این لیست باشند، این ماشین ها، از نوع ماشین های تولیدی صنعت خودرو هستند و نه ماشین های سرگرم کننده ای که در فیلم ها می بینید.
۱۰۰-آکورا اینتگرا Type-R مدل ۱۹۹۷
موتور تقویت شده مدل قدیمی آکورا با حداکثر دور موتور ۸۰۰۰ یکی از بهترین شاسی های جلوی تاریخ خودروسازی را در دوران خود داشت. این ماشین همچنان به عنوان یکی از کامپکت های اسپورت در خیابان ها دیده می شود.
۹۹- فورد اکسپلورر مدل ۱۹۹۱
این ماشین را می توان یکی از SUV های استاندارد دهه ۹۰ دانست که در دوران خود بسیار پر طرفدار بود. محبوبیت این ماشین با گذر زمان و روی کار امدن مدل های جدید کمتر شد اما تاثیرش در دنیای خودروسازی از یادها نخواهد رفت.
۹۸- تویوتا سوپرا مدل ۱۹۹۳
با اینکه این مدل از تویوتا هرگز نتوانست لقب یک ماشین پرفروش را به خود اختصاص دهد، اما این ماشین اولین مدلی بود که توانست با موتور تقویت شده خود، خروجی ۱۰۰۰ اسب بخار تولید کند.
۹۷- داتسون ۵۱۰ مدل ۱۹۷۰
ماشین زاپنی که در زمان خود توانست پورشه ها را در پیست های SCCA شکست دهد. قیمت این ماشین نصف مدل BMW 2002 است و سادگی طراحی آن، توانسته باعث برتری این ماشین شود.
۹۶- تویوتا کرولا Gt-S مدل ۱۹۸۶
ماشین دیفرانسیل عقب تویوتا به دنیا نشان داد که نحوه دریفت درست چگونه است.سادگی طراحی آن و پیشرانه موتور ۱٫۶ لیتری DOHC آن از وجه تمایزهای این ماشین به شمار می روند.
۹۵- هامر H1 مدل ۱۹۹۲
انجام کارهای غیرممکن و بعضا عجیب با این ماشین یکی از چشمگیرترین ویژگی های ان به شمار می رود. از بغداد تا بورلی هیلز همچنان این ماشین به عنوان یکی از بهترین SUV های تاریخ به شمار می رود.
۹۴- لامبورگینی LM002 مدل ۱۹۸۶
ماشین وحشی لامبورگینی با موتور ۱۲ سیلندر معروف کانتاخ در زمان خود بسیار محبوب بود. این ماشین اولین ماشین با قابلیت های بالا در کلاس SUV از جانب لامبورگینی بود که این کلاس اکنون پر از پورشه کاین ها و بی ام دبلیوهای X5 است.
۹۳-آکورا لجند مدل ۱۹۸۶
این ماشین در زمان خود ثابت کرد که خودروسازان ژاپنی نیز قادرندماشین های لوکس و زیبا بسازند.
۹۲- میتسوبیشی لنسر VIII مدل ۲۰۰۳
این ماشین وقتی پا به بازار آمریکا گذاشت، همه معادلات را بر هم زد چرا که فراتر از انتظار ظاهر شد. این ماشین در واقع یک ماشین مسابقه ای با فناوری بالا در زمان خود محسوب می شد که برای هر راننده ای مناسب به نظر می رسید.
۹۱-جیپ واگونیر مدل ۱۹۶۳
این ماشین با ۴ در منحصر به فرد خود در زمان خودش یکی از لوکس ترین ماشین های حاضر در بازار محسوب می شد. با این ماشین در واقع کلاس SUV در بازار خودروسازی معرفی شد. پس از حدود ۳۰ سال تولید، جای تعجب است که چرا جیپ مدل های پیشرفته تر این مدل را دیگر تولید نمی کند.
۹۰-نیسان ۳۰۰ZX مدل ۱۹۹۰
پس از بیش از یک دهه از ساخت ماشین های سری Z، نیسان تصمیم به ساخت سوپراسپورت هایی با قدرت موتور ۳۰۰ اسب بخار موسوم به Z32 توربو گرفت که در زمان خود یکی از قدرتمندترین ماشین های بازار به حساب می آمد.
۸۹- BMW سری ۷ مدل ۱۹۹۵
E38 های سری ۷ اولین ماشین های بزرگ BMW محسوب می شوند و به خوبی مدل های کوچکتر بودند.این سدان های فراموش نشدنی ثابت کردند که یک ماشین بزرگ نیز برای رانندگی مناسب به نظر می رسد.
۸۸- مرسدس بنز S65 مدل ۲۰۰۷
یک ماشین ۱۲ سیلندر با ۶۰۴ اسب بخار قدرت موتور، این مدل را به یکی از بهترین ماشین های زمان خود بدل کرده بود.
۸۷- مرسدس بنز ۵۰۰E/E500 مدل ۱۹۹۱
مرسدس با عرضه این ماشین ۳۲۲ اسب بخاری به دنبال رقابت با M5 بود و این جنگ منجر به عرضه یکی از با کیفیت ترین مدل های مرسدس در طول تاریخ شد. لازم به ذکر است این مدل از مرسدس با مشارکت پورشه ساخته شده است.
۸۶- BMW M5 مدل ۱۹۸۸
اولین سدان با موتور اسپورت BMW این مدل بود. موتور ۶ سیلندر ۳٫۵ لیتری این ماشین ۲۵۶ اسب بخار قدرت دارد اما با همین قدرت نسبتا کم هم از این ماشین به عنوان افسانه زمان خود در کلاس سدان های اسپورت نام برده می شود.
۸۵- شورلت کامارو IROC-Z مدل ۱۹۸۵
این ماشین به عنوان سمبل شهر نیوجرسی مجسوب می شود و به عنوان عضلانی ترین ماشین تاریخ شناخته می شود. چرخ های ۱۶ اینچی این ماشین در زمان خود، این مدل را به عنوان ستاره تمام نمایشگاه ها معرفی می کرد.
۸۴- لینکولن کانتیننتال مدل ۱۹۳۹
ابداع ادسل فورد فقید در واقع کانسپتی از یک کوپه لوکس امریکایی ۱۲ سیلندر بود. کاپوت بلند و صندوق عقب کوچک از ویژگی های خاص این ماشین به شمار می رفت.
۸۳- تویوتا کرولا مدل ۱۹۶۸
پرفروش ترین مدل تویوتا اولین حضور خود در آمریکا را تجربه می کرد و این اتفاق دو سال بعد از عرضه ان در ژاپن اتفاق افتاد؛ این ماشین را همچنان می توان در خیابان های آمریکا دید.
۸۲- کادیلاک V16 مدل ۱۹۳۰
تنها ۴۰۷۶ مورد از این ماشین های بزرگ در ۱۱ سال تولید آن ساخته شد. وقتی کادیلاک به عنوان استانداردی در جهان خودروسازی محسوب می شد، این ماشین نیز به عنوان استاندارد در تمامی مدل های کادیلاک محسوب می شد و در واقع کادیلاک آن عنوان را مرهون این ماشین بود.
۸۱-مزدا Rx-7 مدل ۱۹۷۹
وقتی اسامی ماشین های اسپورتی که خط تولیدشان متوقف شده، بدون شک نام این مدل از مزدا که در اواخر دهه ۷۰ تولید می شد به ذهن متبادر می شود. سواری با این ماشین ژاپنی دو سرنشینی واقعا هیجان انگیز بود.
۸۰- بنتلی کانتیننتال GT مدل ۲۰۰۳
موتور این ماشین از پیشرانه ۶ لیتری توربوشارژ با ۱۲ سیلندر استفاده می کرد و ظاهر و طراحی آن بسیار شبیه مارها بود. بنتلی این ماشین ها را تحت لیسانس فولکس واگن تولید می کرد.
[ad_2]