[ad_1]
ساعت برنارد به دستان طراحان UAZ افتاد
هيچ وقت يادم نميرود که سال ۱۳۸۳، برنامهاي تلويزيوني به نام ساعت برنارد از شبکه يک پخش ميشد. اين برنامه براي کودکان و نوجوانان بسيار جذاب بود؛ برنارد که شخصيت جوان و اصلي داستان بود، يک ساعت جيبي داشت و به وسيله آن، زمان را متوقف ميکرد. حالا به نظر ميرسد که طراحان شرکت UAZ، ساعت برنارد را در زمان جنگ جهاني دوم گير آوردهاند و در همان عصر متوقف شدهاند!
شايد حس کردن توقف زمان در يک سريال، صحنه متفاوت و حس جالب و البته موقتي را به مخاطب القا کند اما اين امر در مورد دنياي واقعيت صدق نميکند. در دنيايي که ثانيه ثانيهي آن ارزش بالايي براي شرکتهاي طراحي و مهندسي دارد، پايبند بودن به سبک طراحي گذشته چندان جالب نيست.
همان زماني که خودروها طراحي فوقالعاده ساده، جعبهاي با عناصر طراحي ساده مثل چراغهاي گرد و سپرهاي فلزي داشتند. خودروهاي اين بخش به طول کلي، طراحي جعبهاي چند قسمته دارند و از عناصر طراحي بدوي اتومبيلهاي کلاسيک يعني چراغهاي گرد و لولاي درهاي بزرگ و توچشم و سپرهاي غيريکپارچه استفاده شده است.
خودروهايي هم که به ايران ميآيند، همين شکلياند؟
نه، خودروهاي پاتريوت، پيکاپ و کارگو سبک طراحي جديدتري نسبت به محصولات بخش Commercial دارند. با اين حال، زبان طراحي اين محصولات در مقايسه با خودروهاي امروزي، قديمي جلوه ميکند. بگذاريد با مثال شروع کنيم، پاتريوت که يکي از محصولات احتمالي براي ورود به بازار ايران است، زبان طراحي اواخر دهه ۹۰ ميلادي يا اوايل سال ۲۰۰۰ را دارد.
اين اعداد با توجه به حجم پيشرانه خيلي بالا ارزيابي نميشود. بر اساس اطلاعات سايت رسمي سازنده، پاتريوت ديفرانسيل عقب بوده اما توزيع نيرو به چهار چرخ امکانپذير است. همچنين يک جعبهدنده ۵ سرعته دستي اين شاسيبلند را همراه ميکند.
قديمي اما سرسختتر از ژاپني
بين بيشتر مردم اين جمله متداول است: خودروهاي آمريکايي به ابهت، خودروهاي آلماني به هوش مهندسي به کار رفته و خودروهاي فرانسوي به قيمت ارزان مشهور باشند. در اين ميان خودروهاي ژاپني به عنوان خودروهاي سرسخت معروف هستند. به نظر ميرسد که خودروهاي روسي هميشه از نگاه مردم به دور بوده و از قلم ميافتاد. احتمالا يکي از دلايل مهم آن، صادرات محدود خودروهاي روسي به ديگر کشورها باشد. خودروهاي روسي از ديرباز به سرسختي و قوي بودن مشهور بودند؛ قوي بودني که به مشخصات فني دلالت نداشته بلکه به مقاومت بالا در شرايط آب و هوايي و جادهاي سخت اشاره دارد.
پيکاپ در بخش مستقل پيکاپ و کارگو در بخش Commercial قرار دارد. با وجود طراحي خودروهاي خيلي قديمي در ليست Commerical، ظاهر به روز تري دارد. پيکاپ و کارگو، هر دو از زبان طراحي مشابه پاتريوت بهره ميبرند و تنها تفاوت آنها، کلاس خودرويي آنهاست. مشخصات فني اين سه محصول هم يکسان است.
گويا طراحان اين شرکت، حوصله و وقت زيادي براي دست به قلم شدن نداشتند و يک طراحي را براي اين سه اتومبيل، کپي و پيست کردهاند! در ليست اطلاعات اين خودرو در سايت UAZ، باز هم با اعداد يکساني مثل حجم پيشرانه ۲۶۹۳ سيسي و قدرت ۱۳۴٫۶ اسببخار مواجه ميشويم. در عمل جز کلاس اين سه خودرو، بيشتر ويژگيهاي طراحي و مشخصات فني آنها مشابه يکديگر است.
امتيازهاي مثبت خودروهاي روسي را گفتيم اما بايد بازهم درنظر داشته باشيم که زبان طراحي اين محصولات خيلي به روز نيستند. مشخصات فني آنها هم خيلي هيجانانگيز و تکاندهنده نيست. بنابراين مشترياني که ميخواهند چنين کلاس خودروهايي را تهيه کنند بايد تصميم خود را بگيرند؛ اين که خودرويي با طراحي بهروز و شيک و مشخصات فني متداول ميخواهند يا يک خودرويي با طراحي قديمي، مشخصات فني متوسط ولي واقعا سرسخت و مقاوم؟
[ad_2]