[ad_1]
در اين آلبوم، يک خودرو خيلي شاخص هم به چشم ميخورد؛ خودروي توانمندي که از طراحي ساده ولي شيک و متفاوت بهرهمند شد تا به لطف همين ويژگي، نسبت به همدورهايهاي خود متمايز شود. اين اتومبيل تنها اتاق نسل سري خودش بود؛ بامو سري ۸.
سري ۸؟
بله، سري هشت. بيشتر علاقمندان خودرو، بامو را به سري ۳ ميشناسند؛ اصلا ميگويند همه خودروهاي بامو يک طرف و سري ۳ طرف ديگر. دليل اين علاقه هم به تمرکز اين شرکت روي طراحي اسپرت، جسور و قدرتمند اين سري برميگردد تا از حالت لوکس و پرامکانات فاصله بگيرد و حس واقعي هيجان و رانندگي را به سرنشينان منتقل کند.
به همين دليل است که در بسياري از بازيهاي ويديويي، سري ۳ محبوبيت ويژهاي ميان علاقمندان دارد؛ از اتاق E46 M3 GTR در نيدفوراسپيد Most Wanted گرفته تا انواع بازيهاي دريفت که اتاقي مثل E30 با طراحي جذابش به چشم ميخورد و همه را محو ظاهر خودش ميکند تا بازي!
موضوع اينجاست که تمام تلاش، خلاقيت و تمرکز طراحان اين شرکت صرفا روي اين کلاس معطوف نشده است. اتاقهاي زيادي از اين شرکت آلماني هستند که به عنوان شاهکار طراحي و مهندسي شناخته ميشوند. سري ۸ يکي از معدود خودروهايي است که اين ويژگيها را در ابعاد بزرگ دارد و کمتر کسي آن را ميشناسد. با اين حال اين خودرو ميان عدهاي از هواداران اين شرکت آلماني، محبوبت ويژهاي دارد که بعضا در ميان علاقمندان، اسطوره لقب گرفته است.
جواب اين سوال را هنگامي درميابيم که با اين خودرو بيشتر آشنا شويم. پس بگذاريد از بيرون به ظاهر جذاب اين خودرو نگاهي بياندازيم و سپس در داخل و قلب اين خودرو نفوذ کنيم. زبان طراحي سري ۸ از زمان خود جلوتر بود. اين خودرو که با کد انحصاري شرکت بامو يعني E31 شناخته ميشود، اولين بار در نمايشگاه فرانکفورت سال ۱۹۸۹ معرفي شد. توليد اين خودرو کوپه جذاب از همان سال آغاز شد و توليد آن تا سال ۱۹۹۹ ميلادي ادامه داشت.
طراح اين خودرو شخصي به نام کلاوس کاپيتزا (Klaus Kapitza) بود که در اواسط دهه ۷۰ ميلادي، پروتوتايپي از يک خودرو فرمول ۲ را براي تيم ويلي طراحي کرد که شباهت زيادي به خودرو چرخباز فرمول يک لوتوس ۷۹ داشت. او درسال ۱۹۸۴ به استخدام شرکت بامو درآمد و طولي نکشيد که به رياست بخش طراحي خارجي يکي از استوديهاي اين شرکت منصوب شد. موفقيت بزرگ او در سال ۱۹۸۶ رقم ميخورد؛ زمانيکه با قلمش، سري ۸ را به تصوير کشيد که بعدها همين اثر به يکي از نوآورانهترين و بهترين طرحهاي اين شرکت آلماني تبديل شد.
فرمول موفقيت در همين سادگي بود. طراح اين خودرو توانسته بود به دور از هرگونه پيچيدگي در طراحي سري ۸، اثري را خلق کند که با کنارههم گذاشتن اصول منطقي و ساده، زبان طراحي شيک و متفاوتي را براي اين خودرو فراهم کند. با وجود ظاهر ساده اين اتومبيل، از عناصر ويژه و هيجانانگيزي مثل چراغهاي مخفي در زبان طراحي استفاده شد.
چراغ مخفي؟
به اين سبک طراحي، Hidden Headlamp، pop-up Headlamps و Hideaway Headlights هم ميگويند که معادل آن در زبان فارسي، خودروهاي مجهز به “چراغهاي مخفي” است. اصول اين طراحي بر اين اساس است که در حالت عادي، چراغهاي اصلي اين خودرو ديده نميشوند. چراغهاي اصلي تنها زماني معلوم ميشوند که راننده با فشردن کليدي مخصوص در کابين آنها را باز کند. اين سبک طراحي عموما در بعضي از خودروهاي شاخص در دهه ۸۰ و ۹۰ ميلادي ديده ميشود. از خودروهايي که بجز سري ۸، طراحي زيبا چراغ مخفي داشتند ميتوانيم به شورولت کوروت C5 و مزدا RX-7 اشاره کنيم.
به لطف حفظ اصول مهندسي در طراحي سري ۸، اين خودرو از آيروديناميک بينظيري بهرهمند شد. آيروديناميک بالا باعث ميشود تا خودرو کمترين مقاومت را در برابر هوا داشته باشد. هنگامي که خودرو سرعت داشته باشد، به ميزان سرعت وسيله، هوا در برابر حرکت آن مقاومت ميکند. حال با طراحي آيروديناميک و حفظ اصول مهندسي ميتوان وسيله را طوري طراحي کرد که هوا با خطوط منحني و شيب خودرو به سمت بيرون خودرو منتهي شود که بدين واسطه، کمترين ميزان برخورد و مقاومت بين هوا و بدنه صورت ميگيرد. سري ۸ ضريب آيروديناميک ۰٫۲۹ صدم را در کارنامه خود ثبت کرد؛ ضريبي که دقيقا با پورشه ۹۱۸ برابري ميکند. اين خودرو بهطور کامل در رايانه طراحي و در تونلها باد نيز تست شد.
اين خودرو از جمله خودروهاي شاخصي بوده که ستون B در طراحي آن ديده نميشود. در اصول طراحي يک خودرو سدان، ستون A، ستوني است که سقف و در موتور را به هم متصل ميکند. ستون B ستون مياني خودرو است و ستون C هم بخش پشتي سقف را به صندوق متصل ميکند. در طراحي سري ۸ ستون B يا همان ستون مياني ديده نميشود که باعث جذابيت ظاهر آن ميشود. معدود خودروهاي آمريکايي آن دوره از چنين سبک طراحي نيز بهرهمند بودند.
ساده ولي متفاوت. ساده است چون ادوات داخل کابين و داشبورد در جاهاي متعارف قرار دارند و چيز عجيبي به چشم نميخورد. متفاوت از آن جهت که سبک طراحي داخلي و تريم آن کمي با محصولات ديگر سريهاي بامو فرق دارد. شکل قرار گرفتن داشبورد دوتکه ما را تا به ياد کابين اتاق E36 سري ۳ مياندازد، با اين تفاوت که فرم انحنا دريچههاي هوا و ادوات داشبورد که تا کنسول مياني که دنده خودرو قرار دارد، منطقيتر ارزيابي ميشود. ارتفاع کم داشبورد هم باعث انتقال حس يک خودرو اسپرت به راننده و سرنشين ميشود. همين سادگي باعث ميشود تا راننده در کمترين زمان بتواند با دنياي داخل اين خودرو ارتباط برقرار کند.
سري ۸ دومين خودروي آلماني بود که پس از جنگ جهاني دوم به پيشرانه ۱۲ سيلندر خورجيني مجهز شد. پيش از اين خودرو، اتاق E32 مدل ۷۵۰Li از شرکت بامو بود که از چنين پيشرانهاي بهرهمند شده بود. در مدل ۸۵۰ از يک پيشرانه ۱۲ سيلندر با حجم ۵ ليتر استفاده شد که تواني معادل ۳۰۰ اسببخار و گشتاور ۴۵۰ نيوتونمتر را توليد ميکرد. نتيجه اين عدد ارقام باعث ميشد که ظرف ۶٫۸ ثانيه، بتوان جثه ۱۷۹۰ کيلوگرمي سري ۸ را از حال سکون به سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت رساند.
اين قدرت که کافي نيست!
براي بامو و هوادارنش رسيدن به عدد ۳۰۰ اسببخار کمي افت داشت آن هم با يک پيشرانه ۱۲ سيلندر و حجيم ! به همين دليل بامو از همين پيشرانه ۱۲ سيلندر، اينبار بهجاي حجم ۵ ليتر، حجم ۵٫۶ ليتر را انتخاب کرد تا به خروجي قدرت ۳۸۱ اسببخار و گشتاور ۵۵۰ نيوتونمتر دست پيدا کند. اين مدل پيشرانه در مدل ۸۵۰ CSI قرار داشت که باعث شد، شتاب صفر تا صد آن از ۶٫۸ ثانيه به کمتر از ۶ ثانيه کاهش پيدا کند.
در سال ۱۹۹۱ بامو يک پروتوتايپ ويژهاي از سري ۸ طراحي کرد؛ اين خودرو از همان پيشرانه ۱۲ سيلندر موفق شد قدرتي معادل ۵۵۰ اسببخار توليد کند.. اين نسخه قدرتمند به دست دو تيم BMW’s M Division و BMW Technik طراحي شد.
قرار بود از نتيجه اين پروتوتايپ، نسخه M8 توليد شود اما اين اتفاق هرگز نيفتاد. با اين وجود، تلاش و رسيدن به اين سطح مهندسي، قدرت اين شرکت آلماني را به رخ همگان کشيد. اين هيولاي ۱۲ سيلندر بعدها سنگبناي موتور ۱۲ سيلندر خودرو فرمول يک مکلارن شد؛ اين يعني اوج شاهکار مهندسي!
بامو در سال ۱۹۹۴ مدل ۸۵۰ CI را با موتور استاندارد V12 و حجم ۵٫۴ ليتر معرفي کرد که ۳۲۶ اسببخار قدرت داشت. در همين زمان، اين شرکت باواريايي يک مدل ديگري را هم براي مشتريان خود درنظر گرفت تا قدرت کمتري نسبت به ديگر مدلهاي اين سري داشته باشد و علاقمنداني که به دنبال قدرت خيلي زياد نباشند هم جذب اين خودرو شوند؛ مدل ۸۴۰ CI از يک پيشرانه ۸ سيلندر خورجيني با حجم ۴ ليتر بهره ميبرد که ميتوانست قدرتي معادل ۲۸۶ اسببخار را براي اين خودرو باپرستيژ توليد کند. با همين پيشرانه هم کافي بود تا راننده در تب و تاب يک درگ و انجام حرکات نمايشي از رقبا کم نياورد و رسيدن به شتاب و سرعت بالا را هم تجربه کند. پيشرانههاي سري ۸ مجهز به دو کاميپوتر بود.
از اسب بخار و عدد و ارقام موتور اين خودرو هيجانانگيز که بگذريم، نوبت بهفناوريهاي جالب اين خودرو دوستداشتني ميرسد. اگر بخواهيم خيلي کوتاه از چند فناوري جالب برايتان بگوييم، ميتوانيم به يک تلفن سيمي اشاره کنيم که ميان دو صندلي در کنسول مياني قرار گرفته بود. فرمان اين خودرو قابليت تنظيم الکترونيکي مطابق نياز راننده را در ليست امکانات خود داشت.
و پايان غمانگيز داستان، خداحافظ اسطوره
هر قصهاي هم يک پاياني دارد. سري ۸ وقتش بود که از خط توليد کنار برود و جايش را به فرزندي قدرتمندتر بدهد. سري ۸ به عنوان يکي از محصولات مطرح شرکت بامو شناخته شد که ظاهر شيک، مدرن و ساده، طراحي آيروديناميک بينظير و قدرت بسيار زيادي داشت.
بعد از توقف توليد اين خودرو، اتومبيلهاي توليد انبوه و کانسپتهاي بينظيري توسط بامو معرفي شدند اما هيچکدام نتوانستند جاي سري ۸ را براي عاشقان اين شرکت آلماني را بگيرند. پس از ۱۹ سال وقفه، کافي بود که انتشار يک خبر آدرنالين را در سراسر بدن همه طرفداران اين شرکت منتشر کند و آن خبر چيزي نبود جز:
ابتدا اخبار غيرموثقي مبني بر توليد مدل جديد سري ۸ به گوش رسيد. اطلاعاتي که منتشر شد، پايه و اساس موثقي نداشت و بيشتر به عنوان شايعه قلمداد شد. اخبار زماني داغتر شد که تصاوير جاسوسي از مدل خاص بامو درحال تست در خيابانها ديده شد.
اين روند به همين شکل ادامه داشت تا بامو خبر توليد مدل جديد سري ۸ را سرانجام تاييد کند. اين شرکت باواريايي حتي در يکي از همايش خودروهاي ايتاليا به اسم Concorso d’Eleganza Villa d’Este ، کانسپت سري ۸ را در معرض عموم قرار داد تا نگاه همه را به اين محصول هيجانانگيز جلب کند.
از آنجايي که بسياري از علاقمندان دوآتيشه سري ۸، تصوير يک اسطوره تکرارنشدني را از آن در ذهن خود ثبت کردهاند، مدل جديد سري ۸ بايد بتواند دوباره افتخارات پدر خود را به شيوهاي جديد تکرار کند. سري ۸ يادآور يک خودرو بينظير با فناوريهاي روز، طراحي منحصربهفرد و قدرتي بي حد و مرز بود. به همين دليل اگر قرار باشد، خودرويي در اين سري توليد شود، بايد کولاک به پا کند.
در مورد سري ۸ جديد چه ميدانيم؟
تا امروز از مدل جديد سري ۸ اطلاعات کامل و رسمي منتشر نشده و صرفا حدس و گمانها و تصاوير جاسوسي از اين خودرو در دست قرار گرفته است. همانطور که گفتيم، پروتوتايپ اين خودرو در همايش خودرويي حاضر شد و از اين اتومبيل ميتوانيم اطلاعاتي کسب کنيم؛ مثلا از ظاهر اين خودرو چنين تصور ميشود که سري ۸ جديد زبان طراحي متفاوتي نسبت به ساير اتاقهاي فعلي بامو دارد.
با نگاهي دقيقتر به اين خودرو هيجانانگيز، ميتوانيم حس يک خودرو کوپه سري ۶ مدرن را بگيريم. اين خودرو در حقيقت از مدل گرن لوسو کوپه (Gran Lusso Coupe) الهام گرفته شده که توسط پنين فارينا، شرکت مشهور ايتاليايي براي بامو، طراحي و در سال ۲۰۱۳ به عنوان يک کانسپت خيالانگيز رونمايي شد.
در مورد مشخصات فني، حدس و گمانهاي متفاوتي زده شده؛ مثلا از اين که مدل پايه اين خودرو به پيشرانه ۲ ليتري بنزينسوز توربو مجهز شده باشد و مدل قويتر با حجم ۳ ليتر در دو نوع بنزيني و ديزل به بازار عرضه شود. همانطور که گفتيم سري ۸ جديد بايد کولاک به پا کند و مدل پايه سري ۸ نسل اول يک پيشرانه ۵٫۴ ليتري با توان ۳۲۶ اسب بخار داشت. بنابراين بعيد است که سري ۸ با چنين مشخصاتي حتي در مدل پايه و با قيمت پايين به بازار عرضه شود.
چيزي که بيشتر کارشناسان خودرو همنظر هستند، تجهيز مدل جديد سري ۸ به يک پيشرانه ۱۲ سيلندر تويين توربو با حجم ۶٫۶ ليتري است. در اين ميان خبر رسيد که نسخه قدرتمند سري ۸ جديد يعني M8 ساخته ميشود و در مسابقات لمانز هم شرکت ميکند.
اين خبر ميتواند اعتماد اين شرکت آلماني به قدرت بالا در شتاب و استهلاک کم در اين مسابقه ۲۴ ساعته را برساند. سري ۸ جديد احتمالا مثل نسل اول همين سري، در نمايشگاه فرانکفورت بهطور رسمي معرفي شود. نمايشگاه خودرو فرانکفورت از ۲۳ شهريور تا ۲ مهر برگزار ميشود.
[ad_2]
یک دیدگاه
حواد
ممنون مقاله جالبی بود سپاس از سایت خوبتان